laptop - profil kolorow dla matrycy
1634Racine
2016-07-25 15:04:57 UTC
laptop samsungowy,czyli nie stacja graficzna :)
a jednak: czy mozna doprowadzic do "kultury" sprawe uzywanego profilu
kolorow dla matrycy?
jest poki co pustka w wybranym profilu kolorow -->
a idac przez "DODAJ" do mozliwosci wyboru profilu, jest to -->

Ktory profil wybrac...? I dlaczego?
A moze: nalezy znalezc w sieci inny profil? dlaczego?
zbyszek.czapnik
2016-07-26 12:45:33 UTC
Post by 1634Racine
laptop samsungowy,czyli nie stacja graficzna :)
a jednak: czy mozna doprowadzic do "kultury" sprawe uzywanego profilu
kolorow dla matrycy?
Można! Pożycz od kogoś kalibrator i zrób własny profil dla tej
konkretnej matrycy.
Kosztuje Cie to 20 minut czasu i masz spokój na dłuższy czas.
Post by 1634Racine
Ktory profil wybrac...? I dlaczego?
A moze: nalezy znalezc w sieci inny profil? dlaczego?
Żadnego! To profile generyczne czyli w miarę uśrednione.
W praktyce mają się nijak do konkretnych urządzeń. Większość z nich
ożywa domyślnie sRGB, ale zazwyczaj jest to dość odległe od możliwości
matrycy (zawężanie przestrzeni barwnej).

Zbyszek
1634Racine
2016-07-26 16:49:27 UTC
Post by zbyszek.czapnik
Post by 1634Racine
laptop samsungowy,czyli nie stacja graficzna :)
a jednak: czy mozna doprowadzic do "kultury" sprawe uzywanego profilu
kolorow dla matrycy?
Można!
pytam, bowiem kiedys jakis spec od kalibracji - zawodowo to wykonuje,
powiedzmy,ze ma jakies tam certyf., - a wiec spec rzekl mi, ze kalibracja
*laptopowej* matrycy kalibratorem, to chory pomysl. Do tego: tak popularnej
matrycy, czyli lekko wiejskiej :) Szkoda kasy, mial to za kase wykonac,ale
rzekl, ze nie jest oszustem. Owszem, mozna profil ustalic, ale... itp itd.
Matryca laptopa, to nie monitor. To tak z grubsza.
Dlatego pytam tutaj.
Post by zbyszek.czapnik
Pożycz od kogoś kalibrator i zrób własny profil dla tej konkretnej
matrycy.
Kosztuje Cie to 20 minut czasu i masz spokój na dłuższy czas.
pomysl jest, ale kalibratora wokol mnie - nie ma.
Post by zbyszek.czapnik
Post by 1634Racine
[...]
tutaj oczywiscie powstaje pytanie: zalozmy, ze wykonany profil, czyli
skalibrowana matryca. Na jak dlugo w przypadku matryc taki profil jest
aktualny? Powiedzmy, ze mija 6 miesiecy, obraz "na oko" rozjezdza sie, widac
golym okiem, ze cos "nie tak" z kolorami, np. z bielą - zaklada sie
wyznaczony profil od poczatku? jest ok dla aktualnego stanu drobiazgow w
matrycy?
Czyli:
sadzisz, ze *jednak* jest sens *zlecic* / *zamowic* kalibracje, profil
wyznaczyc i miec w banku. do odtoworzenia w kazdej chwili?
zbyszek.czapnik
2016-07-27 11:06:34 UTC
Post by 1634Racine
[...]
Profil do nawet marnej matrycy, jest lepszy od braku jakiejkolwiek
kalibracji, czy też wskazania generycznego profilu.

Przeciętnie kalibracja wystarcza na 4-6 miesięcy w przypadku takich
urządzeń. Zależy to oczywiście od czasu pracy ekranu.

Należy oczywiście brać pod uwagę, że nawet skalibrowany ekran tego typu
nie ma co się równać z monitorami biurowymi Eizo czy Nec.

Robisz kalibrację by być cokolwiek bliżej kolorów referencyjnych a nie
by zastąpić proofa.

Zbyszek
1634Racine
2016-07-27 16:44:08 UTC
Post by zbyszek.czapnik
Post by 1634Racine
[...]
czyli najlepiej ustawic obok laptopa-matrycy monitor eizo/nec/inny rasowy i
"na oko" z czuciem kalibrowac... Szkoda zachodu z kalibratorem, skoro to nie
na raz (ew. na dlugo) impreza.
Marek
2016-12-29 19:53:30 UTC
Post by zbyszek.czapnik
Robisz kalibrację by być cokolwiek bliżej kolorów referencyjnych a nie
by zastąpić proofa.
Ja tego nie zaobserwowałem. Kalibracja 6cio bitowej matrycy zepsuje
tylko gradienty jeszcze bardziej niż nieskalibrowana sama z siebie to
czyni. Nagle się okaże, że kwiatek czy niebo na tapecie pulpitu zaczyna
być w wyraźne prążki. Nie warto tym sobie głowy zawracać.
Marek
Marek
2016-12-29 19:48:11 UTC
Post by 1634Racine
pytam, bowiem kiedys jakis spec od kalibracji - zawodowo to wykonuje,
powiedzmy,ze ma jakies tam certyf., - a wiec spec rzekl mi, ze
kalibracja *laptopowej* matrycy kalibratorem, to chory pomysl.
Słusznie powiedział. Mam kalibrator sprzętowy. Używam go do kalibrowania
monitorów roboczych i drukarek. Skoro go mam to z czystej ciekawości
skalibrowałem swojego laptopa. Matryca oczywiście typowa laptopowa -
6cio bitowa. Efekt zgodny z oczekiwaniami - do bani. Matryce tego typu
mają zbyt wąską przestrzeń barw. Dynamiki nie wskrzesisz kalibratorem.
Kierunkowość wąska więc równomierność świecenia tragiczna. Szkoda głowę
sobie zawracać.
Marek
1634Racine
2016-12-30 14:01:37 UTC
Post by Marek
Post by 1634Racine
[...]
to moze inaczej:
do dyspozycji sa
- laptop,
- ster. do karty graf (naprawde podstawowe mozliwosci konfiguracji i zmiany
parametrow obrazu, b. ubogie mozliwosci)
- (!) pewne ( *jakie?* ) programy do "strojenia" monitorow/matryc.
stan obecny jest taki:
ewidetnie widac, ze biel nie jest biela; prosty picker pokazuje, ze motyw
ogladany na matrycy (np. fragment www) jest _teoretycznie_ bialy
[255,255,255] , natomiast
_widac_ , ze jest jakis taki kremowy, biel zabrudzona, zafarb ewidentny.
Jak najprosciej doprowadzic te "biel" do bieli, w kazdym razie - jak
*optymalnie* przyblizyc ja do bieli? r/g/b... wiadomo, mozna regulowac, to
odjac, tamto odjac, ale: jak to z glowa wykonac, zeby z kolei nie
zafalszowac przesadnie innych barw? dlatego pytam o *optymalna* metode
takiego poprawienia pkazywania barw przez matryce.
Marek
2016-12-30 15:17:06 UTC
Post by 1634Racine
[...]
Rozumiem. Ewidentnie ekran jest bardzo złej jakości sam z siebie. Nie ma
żadnego softu do kalibrowania na oko. A jeśli jest, to patrz zdanie
wcześniej. Ręcznie nie da się tego poprawić w rozsądny sposób dlatego
gdyż jeśli hipotetycznie ujmiesz czerwonego bo suwak w driverze pozwoli,
to poprawisz biel ale sp... inne odcienie kolorów. Kalibracja sprzętowa
jest do tego by w różnych zakresach dynamiki zastosować różne korekty.
Tak więc jeśli chcesz pozbyć się tego żółtego odcienia bieli to tylko
kalibracja Ci pozostaje i liczenie się z jej skutkami ubocznymi w
postaci zauważalnych prążków przy przejściach tonalnych. Sądzę, ze w
takim rozumieniu kalibracji otrzymasz zadowalające rezultaty.

Jeśli bywasz w okolicach 3miasta, mogę pomóc.
Marek
1634Racine
2016-12-31 02:12:27 UTC
Post by Marek
Post by 1634Racine
[...]
zalozmy, ze mam taka tablice przed nosem -> Loading Image...:
widze ja na matrycach dwoch laptopow, swojego i drugiego, w ktorym biale
pole widze (oczywiscie ocena subiektywna) jako calkiem ok, w zasadzie biala
biel, wiec oczywiscie zakladam, ze r/g/b moge traktowac takze jako wzorcowe,
a moje r/g/b widze jako falszywe.
metoda prob i bledow... Zalozmy, ze zdejmuje w kiepskim obrazie troche red
(to - najpierw - obstawiam jako przyczyne zafarbu) -> poprawia sie u mnie
zla biel -> g & b staja sie tez zblizone do poprawnych g & b w dobrej
matrycy - nie jest tak?
jakos tak bym dzialal...
Marek
2016-12-31 19:27:51 UTC
mnie zla biel -> g & b staja sie tez zblizone do poprawnych g & b w
dobrej matrycy - nie jest tak?
jakos tak bym dzialal...
Obawiam się, że to nie takie proste. Dla uproszczenia załóżmy, że
regulujesz jednym suwakiem R w celu uzyskania "dobrej" bieli i że to
wystarcza. Teraz ten suwak może działać różnie: albo regulujesz jasność
koloru R (zmiana kąta nachylenia prostej R źródłowe do R otrzymane),
albo regulujesz kontrast koloru R, albo regulujesz gammę koloru R.
Prawdopodobnie w każdym z tych przypadków otrzymasz białą biel. Ale
pytanie brzmi: co z resztą kolorów. Chyba zgodzisz się ze mną, że każdy
z w/w przypadków inaczej wpłynie na pozostałe kolory?

Tymczasem kalibracja tworzy złożoną krzywą konwersji uwzględniając wady
matrycy. Proces kalibracji "stara się" dbać o to, żeby każda ze
składowych RGB była danym kolorem niezależnie od jego jasności. Nie może
być tak, że niebieski ciemny jest bardziej fioletowy a niebieski jasny -
bardziej zielony.

Nic sensownego nie zdziałasz bez kalibracji.
Marek